Pijnacker | De Scheg

In Pijnacker vordert de bouw van De Scheg, een woonwijk met ruim 300 woningen van verschillende typologie. IMOSS maakte in opdracht van Janssen de Jong het stedenbouwkundig plan, het beeldkwaliteitsplan en het inrichtingsplan. De uitvoering gebeurt in fases: inmiddels is een aantal rijwoningen opgeleverd en zijn ook de appartementenblokken in aanbouw. De wijk heeft een sterk groen karakter, in aansluiting op het omringende landschap. De openbare ruimte vormt de basis voor ontmoetingen en biedt plek voor mens, dier en plant. Er is veel aandacht geweest voor het veranderend klimaat en een robuust groensysteem door de aanplant van veel en kwalitatief groen, inheems en uitheems.

Een visie voor De Scheg: duurzaam wonen in verbinding met natuur en historie
De Scheg, gelegen aan de noordrand van Pijnacker, is meer dan een woonwijk alleen. Het is een plek waar mensen wonen in harmonie met de natuur, waar duurzaamheid en historie hand in hand gaan, en waar ruimte is voor ontmoeting en gemeenschappelijkheid. Met het stedenbouwkundig plan wordt een nieuwe woonwijk gerealiseerd die niet alleen aansluit bij de groene omgeving, maar ook inspeelt op de vraag naar duurzaam en klimaatadaptief wonen. Het plan combineert innovatieve oplossingen voor waterbeheer, behoud van historische elementen en een aantrekkelijke leefomgeving voor diverse doelgroepen, zowel mens als dier.

De kracht van De Scheg
De unieke ligging van De Scheg maakt het gebied bijzonder geschikt voor een woonwijk waar stad en land samenkomen. Het gebied ligt direct naast de natuur van de Balij en het Bieslandse Bos, wat bewoners een uitzonderlijke verbinding met het landschap biedt. Het gebied is goed bereikbaar dankzij de nabijheid van RandstadRail en diverse fietsverbindingen. Tegelijkertijd voelt De Scheg als een rustige en geborgen plek, mede door de natuurlijke en historische kwaliteiten. De wijk wordt ontworpen met oog voor de bestaande omgeving en speelt in op de behoefte aan een groene, veilige en ontspannen woonomgeving.

De ambitie: een groene woonwijk met respect voor historie
De Scheg wordt een wijk waarin het landschap de basis vormt. Het plan brengt het omliggende landschap letterlijk naar binnen met groene vingers en parkzones die door de wijk lopen. Bewoners krijgen ruimte om zelf invulling te geven aan hun leefomgeving, bijvoorbeeld door eigen fruit of groenten te verbouwen, geïnspireerd door het agrarische verleden van het gebied.

Daarnaast speelt water een centrale rol in het ontwerp. Het regenwater wordt zichtbaar opgevangen en afgevoerd via wadi’s, wat niet alleen bijdraagt aan klimaatadaptiviteit, maar ook aan bewustwording van de natuurlijke processen. Historische hoogteverschillen in het terrein worden benut om deze waterstromen zichtbaar te maken.

Het ruimtelijk raamwerk
Het ontwerp van De Scheg bestaat uit vier woonsferen:
1. De landschappelijke Scheg: Een groene parkzone met ecologische oevers en ruimte voor spelen en ontmoeten.
2. De groene vingers: Smalle groene zones tussen de woningen die fungeren als gemeenschappelijke voortuinen en zorgen voor geborgenheid en speelruimte.
3. De dorpse straat: Een uitnodigende straat die de overgang vormt tussen de historische linten en de groene vingers.
4. Het lint: Het historische karakter van de Vlielandseweg en de Nieuwkoopseweg wordt versterkt door kleinschalige bebouwing passend bij de maat en schaal van het verleden.

Toekomstbestendig wonen
Duurzaamheid is een van de belangrijkste pijlers van De Scheg. Regenwater wordt via een cascade van wadi’s afgevoerd, wat niet alleen wateroverlast voorkomt, maar ook deze groene ruimtes zorgen voor verkoeling op warme dagen. Vaste planten en fruitbomen bieden niet alleen een groene uitstraling, maar versterken ook de beleving door de seizoenen heen. Daarnaast is er veel aandacht voor mobiliteit. Fietsers en voetgangers krijgen ruim baan met directe verbindingen naar het station van RandstadRail. Autoverkeer wordt zoveel mogelijk uit het zicht gehouden, met parkeerhoven aan de achterkant, aangelegd in doorlatende bestrating en wegen, vormgegeven als karresporen.

opdrachtgever Janssen de Jong
in samenwerking met ADCIM