Online, nog beter verbonden, meer draagvlak bij participatie en een betere samenwerking!

In deze tijd van thuis blijven ervaren we dat online communicatie ineens een stuk belangrijker is geworden. Sterker nog, ineens ontdekt iedereen de mogelijkheden die online communicatie biedt! Binnen eerdere processen en opgaven hebben we al mogen ervaren dat een goed online participatie platform enorm veel potentie heeft.

Online, nog beter verbonden, meer draagvlak bij participatie en een betere samenwerking!

In deze tijd van thuis blijven ervaren we dat online communicatie ineens een stuk belangrijker is geworden. Sterker nog, ineens ontdekt iedereen de mogelijkheden die online communicatie biedt! Binnen eerdere processen en opgaven hebben we al mogen ervaren dat een goed online participatie platform enorm veel potentie heeft: het bereik is groter, de interactie is hoger, mensen voelen zich meer betrokken en het is feitelijk voor elke doelgroep geschikt.

Laten we dan ook juist in deze tijd, gewoon doorgaan met participeren, wij helpen daar graag bij!

Een goed praktijkvoorbeeld is bijvoorbeeld de participatie voor de herontwikkeling van het Waterfront Aalsmeer.

Maar ook de basis voor een omgevingsvisie is goed te leggen. Hoe werk je anders samen met tienduizenden ‘participanten’? Benieuwd naar dit resultaat? Lees dan het uitnodigingsdocument landschapsontwikkeling voor de Regio AlblasserwaardVijfheerenlanden.

Volgende week komen we met een blauwdruk voor online participeren. Om dit goed te doen werken we onder andere nauw samen met Florian Francken (swipocratie) en Rik Keijzer (newflavours) partners met wie we participatie en samenwerken naar een hoger niveau tillen!  We treden hier graag met u over in contact! Voor meer specifieke tools hebben we een aantal op een rij gezet en beschreven in een productdocument, lees deze hier.

Participatie vanaf de keukentafel

In de processen die we al eerder doorlopen hebben, werd er geparticipeerd vanaf de keukentafel, vanaf de hangplek, maar ook vanuit het klaslokaal. Om al deze mensen te bereiken is er een breed scala aan middelen voorhanden, die we inmiddels ook al breed hebben ingezet, met resultaat. Denk aan een website (of een implementatie in een bestaande website) of het interactief participeren met behulp van Swipocratie (Tinder voor participatie, zie hier de toepassing en de uitleg van Swipocratie)

Directe interactie

Daarnaast is social media (voorbeeld Waterfront Aalsmeer) een belangrijke tool om belanghebbenden te benaderen en betrekken. Ook video’s, een online show, met real time resultaten zoals van bijvoorbeeld online enquêtes, of een videocast waarin diverse scenario’s, maar ook reacties worden behandeld behoren tot te mogelijkheden. Een host kan namelijk net als altijd gewoon meeschrijven en tekenen. Nog verregaander is het opzetten van een ‘virtual reality’ ruimte waarin mensen vanuit huis gewoon door het plan kunnen wandelen en hun reactie achter kunnen letten. Wie weet voegen we er nog een VR host aan toe!

Online participatie zorgt voor flexibiliteit: iedereen kan op zijn eigen moment een poll invullen of Swipocratie doorlopen. Hierdoor wordt het makkelijker om in te spreken en kan een bredere doelgroep bereikt worden. Immers heeft ook niet iedereen altijd tijd, zin en/of de mogelijkheid om naar een geplande participatieavond te komen. Ook mensen die minder digitaal vaardig ingeschat worden blijken, uit onze statistieken, volop mee te doen in de online participatie.

De voordelen zijn helder:

  • Een online platform biedt toegang voor iedereen, altijd;
  • Een online platform biedt de ruimte voor mensen om zelf al een soort moodboard op te stellen voor een plek en/of ontwikkeling;
  • Mensen kunnen in eigen tijd participeren en zijn niet afhankelijk van vaste momenten;
  • Online participeren is vele malen interactiever dan offline, door gebruik te maken van ‘polls’, beelden, vraag en antwoord, etc. betrek je iedereen;
  • Mensen die wellicht minder goed in groepen spreken of niet direct op een avond met een reactie kunnen komen (even laten bezinken bijvoorbeeld) krijgen de ruimte om alles goed tot zich te nemen, maar ook zaken nog een tweede keer te bekijken;
  • Voor adviseurs geldt hetzelfde. Niet altijd kunnen alle vragen beantwoord worden op een avond, waardoor participanten misschien ook met een onbevredigd gevoel de avond verlaten. Deze wijze van participeren biedt ook de ruimte om met de juiste beelden en op de juiste wijze vragen goed te beantwoorden;
  • Samenwerken, samen tekenen en samen schetsen kan ook gewoon online! Direct contact is gewoon mogelijk, net als discussies voeren;
  • Mensen kunnen het op hun eigen tempo doen, sommigen hebben snel inzicht in de scenario’s, de beelden, het doel, etc. anderen kunnen de tijd nemen;
  • Als het gaat om bijvoorbeeld jongeren, deze zijn direct aanspreekbaar op de wijze waarop zij dat graag zien, ook deze doelgroep (net als anderen) krijgen ineens een (niet onbelangrijke) stem.